Zanim poznałam zalety nowoczesnej
analizy kolorystycznej, spotkałam się z opinią, iż w Polsce ten rodzaj analizy
nie ma racji bytu, a bardziej praktyczne zastosowanie ma klasyczna analiza
kolorystyczna w systemie 4 pór roku. System 12 typów miał rzekomo sprawdzać się
głównie w krajach multikulturowych jak chociażby Stany Zjednoczone, gdzie występują
miksy ras i narodowości w najróżniejszych konfiguracjach. Czy Polacy są narodem
na tyle homogenicznym pod względem urody, że stosowanie nowoczesnej analizy
kolorystycznej jest tutaj daremne? W mojej opinii zdecydowanie nie. Przede wszystkim należy podkreślić, że 4 pory
roku zdefiniowane w klasycznej analizie kolorystycznej mają swoje dokładne odpowiedniki w systemie
12 typów. Stanowią te najbardziej klasyczne (centralne) podtypy wśród
poszczególnych pór roku. Nowoczesna analiza została jednak wzbogacona o typy „mieszane”,
które "sąsiadują" z odmiennymi porami roku i mogą być stosunkowo trudne
do sklasyfikowania. System 12 typów ułatwia nam ich identyfikację.
Na jakiej podstawie nowoczesna
analiza kolorystyczna wyróżniła dodatkowe 8 typów urody? Otóż konstrukcja
systemu 4 pór roku opierała się na występowaniu kombinacji dwóch atrybutów urody
– odcienia i waloru. Odcień określa temperaturę naszego wizerunku, to czy jest
chłodny czy ciepły. W urodzie chłodnej dominują pigmenty o zabarwieniu różowym
lub niebieskim. Wizerunek ciepły to taki, w którym przeważają pigmenty o
zabarwieniu żółtym lub pomarańczowym. Walor stanowi o natężeniu koloru czyli
wskazuje czy nasz wizerunek jest jasny czy ciemny (głęboki). Jeśli wyobrazimy
sobie typ nordycki z charakterystyczną jasną cerą, blond włosami i niebieskimi
oczami, z dużym prawdopodobieństwem będziemy mieli do czynienia z typem jasnym.
Typ południowy posiadający ciemną karnację, ciemne włosy i oczy prawie zawsze
zaliczymy do typów ciemnych.
Klasyczne 4 pory roku posiadają następujące atrybuty:
Klasyczne 4 pory roku posiadają następujące atrybuty:
WIOSNA – ciepła, jasna
LATO – chłodne, jasne
JESIEŃ – ciepła, ciemna (głęboka)
ZIMA – chłodna, ciemna (głęboka)
System 12 typów został wzbogacony
o jeden dodatkowy atrybut, który w klasycznej analizie został pominięty – tzw.
chromatyczność. Jest to inaczej intensywność wizerunku – to czy wydaje się on
kontrastowy (czysty) czy zgaszony (stonowany). Uroda czysta jest pozbawiona szarości.
Tęczówka, oprawa oka i kolor włosów wyraźnie kontrastują z jasną, często
nieskazitelną cerą. Aby zobrazować atrybut wysokiej chromatyczności, koloryści
często posługują się wizerunkiem Królewny Śnieżki. Uroda przygaszona jest bardziej
harmonijna, pozbawiona kontrastu i intensywności. Cera może posiadać mniejsze
lub większe niedoskonałości. Chromatyczność to atrybut, który dla
nieprawionego oka jest trudny do dostrzeżenia.
Każda z pór roku charakteryzuje
się określoną chromatycznością, jak poniżej:
WIOSNA – ciepła, jasna, czysta (kontrastrowa)
LATO – chłodne, jasne, zgaszone (stonowane)
JESIEŃ – ciepła, ciemna (głęboka), zgaszona (stonowana)
ZIMA – chłodna, ciemna (głęboka), czysta (kontrastrowa)
Spośród trzech atrybutów przypisanych
do danej pory roku jeden zawsze pełni rolę dominującą. Idąc tym tropem, w
ramach każdej pory roku możemy wyróżnić trzy podtypy, w zależności od
przeważającego atrybutu. Nazwy podtypów pochodzą od określeń kluczowych
atrybutów oraz właściwej pory roku, tak więc wyróżniamy następujące typy:
1. Jasna wiosna (Light spring)
2. Ciepła wiosna (Warm spring)
3. Czysta wiosna (Clear spring)
4. Czysta zima (Clear winter)
5. Chłodna zima (Cool winter)
6. Ciemna/głęboka zima (Deep winter)
7. Ciemna/głęboka jesień (Deep autumn)
8. Ciepła jesień (Warm autumn)
9. Zgaszona jesień (Soft autumn)
10. Zgaszone lato (Soft summer)
11. Chłodne lato (Cool summer)
12. Jasne lato (Light summer)
Określenie dominującego atrybutu
jest kwestią kluczową, ale nie daje jednoznacznej odpowiedzi, z którym typem
mamy do czynienia. Jeśli np. dochodzimy do wniosku, że kluczowym atrybutem
danej osoby jest jasność wizerunku, nasz wybór zostaje zawężony do dwóch
podtypów – Jasnej wiosny oraz Jasnego lata. W tym momencie należy zdefiniować
przynajmniej jeden z dwóch pozostałych atrybutów. Jeżeli analizowana osoba jest
zgaszona i/lub chłodna zdiagnozujemy ją jako Jasne lato. Jeżeli stwierdzimy, że
jest ciepła i/lub czysta (kontrastowa) zaliczymy ją do Jasnych wiosen. W
praktyce należy zadać sobie kilka kluczowych pytań, przechodząc przez poniższą
procedurę:
W powyższym przykładzie starałam
się zastosować dosyć oczywiste przykłady poszczególnych 12 typów. Pamiętajmy,
że nie zawsze kluczowe atrybuty będą tak łatwo dostrzegalne. Analizy najlepiej dokonać
metodą eliminacji. Tak więc po pierwsze zadajmy sobie pytanie czy nasz wizerunek
jest wyraźnie jasny lub ciemny. Myślę, że nawet nie posiadając kompleksowej
wiedzy na temat analizy kolorystycznej, będziemy potrafili odpowiedzieć na to
pytanie w sposób instynktowny. Jeśli uznamy, że walor nie jest naszym kluczowym
atrybutem, przejdźmy dalej. Zastanówmy się: czy nasz wizerunek jest wyraźnie
chłodny lub ciepły? Jeśli nie zauważamy w sobie absolutnie żadnych chłodnych
pigmentów (np. jesteśmy typowym rudzielcem z dużą ilością złotych piegów) jest
duża szansa, że jesteśmy typem ciepłym.
Z kolei jeśli nasze włosy, oczy i cera mają absolutnie chłodny odcień
prawdopodobnie będziemy się zaliczać do typów chłodnych. Jeśli nadal nie
widzimy siebie w żadnej z wymienionych grup, przejdźmy dalej. W ostatniej
kolejności przeanalizujemy atrybut chromatyczności, ponieważ może on sprawić najwięcej
kłopotu. Być może nasza uroda jest bardzo intensywna (kontrastowa), mamy szkliste
oczy i doskonałą cerę? Albo wręcz przeciwnie: oczy, cera i włosy tworzą
harmonię i nic nie wysuwa się na pierwszy plan, a przy tym bardzo niekorzystnie
wyglądamy w intensywnych kolorach? Najtrudniejsze dla początkującego kolorysty
jest dostrzeżenie przygaszenia w urodzie. Dlatego też ten atrybut postanowiłam
zostawić na sam koniec. Jeżeli odrzucimy wszystkie pozostałe możliwości, być
może łatwiej będzie nam dostrzec brak intensywności w naszym wizerunku i okaże
się on kluczowym atrybutem.
Jeżeli przeszliśmy przez cały
proces i nadal nie jesteśmy pewni naszego kluczowego atrybutu, zacznijmy od
początku. Być może uroda którejś z celebrytek w sposób szczególny przypomina
naszą własną?
Drugi etap analizy to wybór
jednego z dwóch podtypów, co może być nawet bardziej problematyczne. Dzieje się
tak, ponieważ kluczowy atrybut wpływa na nasz wizerunek aż w 75%. Dwa pozostałe
atrybuty to jedyne 25% naszego wyglądu, przy czym trzeci z kolei atrybut może
być całkiem niezauważalny. Dlatego tez musimy odnaleźć przynajmniej jeszcze jeden atrybut, który naprowadzi nas na
właściwy typ.
Ważne jest, aby nie sugerować się wyłącznie wyglądem analizowanej
osoby, ponieważ wyniki analizy niejednokrotnie potrafią zadziwić nawet bardzo
doświadczonego kolorystę. Pamiętajmy, aby wyróżniki urody określać przede
wszystkim na podstawie przykładanych chust/ram kolorystycznych. Ich atrybuty
muszą być spójne z atrybutami wizerunku. Załóżmy, że mamy do czynienia z Ciemną
Jesienią – aby stworzyć harmonię musimy zastosować kolory o dokładnie takich
samych atrybutach jak nasz podtyp czyli ciemne, ciepłe, zgaszone, przy czym
najważniejsza będzie głębia koloru jako atrybut dominujący. Taka osoba będzie
wyglądała wyjątkowo niekorzystnie w jasnych barwach. Z racji sąsiedztwa Ciemnej
zimy, która jest jej typem siostrzanym, Ciepła jesień będzie mogła zastosować
wybrane kolory z jej palety – odrobinę chłodniejsze i intensywniejsze, ale w
dalszym ciągu ciemne (głębokie). Typy siostrzane zostały połączone na kole za
pomocą strzałek.
Łatwo dostrzec jak płynnie poszczególne
podtypy przechodzą jeden w drugi. Z
drugiej strony widać dosyć duże zróżnicowanie w ramach poszczególnych pór roku,
które trudno wychwycić za pomocą klasycznej analizy kolorystycznej.
Czy w takim razie każdego da się
jednoznacznie zakwalifikować do jednego z 12 typów urody? Nie zawsze, ponieważ
mogą zdarzyć się osoby leżące na pograniczu typów. Trzeba także pamiętać, że
dwie osoby o tym samym typie urody nigdy nie będą miały dokładnie takiej samej
zalecanej palety kolorów. Dlatego tak ważna jest rola kolorysty, który
skoryguje paletę dla danego typu urody i przekaże klientowi indywidualne
zalecenia.
Jeśli możemy sobie pozwolić na
skorzystanie z profesjonalnej analizy kolorystycznej, będę do tego zachęcać.
Jest to jednorazowy wydatek, który może diametralnie wpłynąć na zawartość
naszej szafy, a co za tym idzie nasz wygląd i samopoczucie. Pomaga
zidentyfikować kolory, w których wyglądamy młodo, świeżo i promiennie, a odrzucić te, które nas postarzają i podkreślają niedoskonałości. Pominę w tym
miejscu wpływ kolorów na sposób postrzegania nas przez innych ludzi, o którym
mam nadzieję nie trzeba nikogo przekonywać. Analiza kolorystyczna może nam
pomóc zoptymalizować wielkość wydatków przeznaczonych na ubrania i dodatki,
ponieważ ograniczy niefortunne wybory, które regularnie lądują na dnie szafy.
Jeśli jeszcze nie jesteś przekonana/y czy warto zainwestować w profesjonalną
usługę, polecam pobawić się w analizę kolorystyczną w zaciszu własnego domu, wykorzystując zawartość rodzinnej garderoby. J
I jeszcze jedno ciekawe
zagadnienie: czy typ kolorystyczny z czasem może ulegać zmianie? Owszem. Proces
starzenia powoduje zauważalne zmiany w naszym wyglądzie takie jak siwienie,
„schłodzenie” wizerunku czy utrata jego intensywności, które mogą wpłynąć na
zmianę typu urody. Podobny efekt możemy
osiągnąć dzięki metamorfozie obejmującej zmianę makijażu oraz koloru włosów.
Istotne jest jednak, aby taka metamorfoza była przemyślana, a nowy typ nie odbiegał drastycznie od naszego właściwego typu urody. Zazwyczaj najbezpieczniejsza jest przemiana w typ siostrzany. Pamiętajmy jednak, że potencjał do
metamorfozy (czyli łatwość przechodzenia z jednego typu w drugi) nie jest
jednakowy dla wszystkich. Na wielkie wyjście możemy zaryzykować bardziej
spektakularną metamorfozę, jednakże osiągnięcie takiego efektu będzie
wymagało wyjątkowej dbałości o każdy szczegół stylizacji i taki efekt nie
będzie możliwy do osiągnięcia w codziennym życiu.
Tym nieco zawiłym wprowadzeniem chciałam
zapoczątkować serię artykułów, w których postaram się przybliżyć Wam poszczególne
typy urody. Dowiecie się co jej wyróżnia, jakie kolory powinny stosować, a jakich
unikać. Znajdziecie także przykłady stylizacji do zastosowania w codziennym
życiu.
Pozdrawiam!